Tuesday 19 July 2016

Hantu Tangan

2 hari adik aku kena tahan dekat wad. Mak perlu menemaninya sepanjang malam di hospital. Oleh sebab tu, aku terpaksa menetap bersama opah di kampung. Nasib baiklah rumah kami dekat. Dalam 10 minit sahaja perjalanan. Kiranya bolehlah berulang alik kalau-kalau ada barang aku yang tertinggal ke apa.

Satu malam ketika hanya aku, opah dan atuk sahaja yang berada dalam rumah kampung yang agak besar itu, elektrik terputus secara tiba-tiba. Ketika itu aku sedang sedap main Sketchup. Rumah opah gelap habis. Hanya diterangi dengan cahaya laptop yang seperti hidup segan mati tak mahu dan sekelumit cahaya keimanan yang masih tersisa dalam diri (cewah!). Aku dengan beraninya perhatikan kearah luar rumah menerusi tingkap. Nampaknya satu Kampung Pulau Pisang bergelap. Rumah moyang dan Tok Andak di seberang sana pun kelihatan tak berlampu.

Aku pun terus menutup laptop dan bersiap-siap untuk tidur. Apa kejadahnya main Sketchup dalam gelap dan berpanas ni tuan-tuan! Jadi aku terus landing di sebelah opah. Sebagai seorang remaja zaman globalisasi yang dipacu internet maka aku tak boleh tidur awal. Jadi otak aku perlahan-lahan mula meng-flashback semula kenangan-kenangan ketika aku masih kecil di rumah kampung itu.

Masa kecil, kalau pulang sahaja ke kampung dari Kolumpo, pasti aku akan mendapatkan opah dahulu. Aku ni sangat manja dengannya. Jadi bila waktu malam, aku mahu tidur di sebelah opah dan mengharapkan esok paginya opah akan mengejutkan aku untuk sama-sama naik motor dan membeli nasi lemak di Kedai Cik Mon (semestinya aku dapat ekstra), atau mengepau opah aiskrim malaysia di kedai Tok Alang. Ah, good old days good old memories.

....................................................

Esoknya, bila aku, mak dan adik yang dah keluar dari hospital sedang bersiap-siap membentang toto dekat ruang tamu di rumah kami untuk tidur, tiba-tiba mak buka cerita yang Opah Andak kena kacau dengan hantu tangan buruk, Katanya, kejadian itu berlaku betul-betul masa kampung kami tengah blackout semalam.

'Masa tu Opah Andak tak dapat tidur. Jadi dia pun main lah Candy Crush. Mula-mula dia dengar ada bunyi macam ada benda terlanggar dekat luar rumah. Tiba-tiba Opah Andak nampak ada tangan buruk keluar dari tingkap biliknya yang tak bertutup. Nak menjerit suara tak keluar. Dia pun terus selubung diri dengan selimut sebab takut'

Macam tu lah apa yang mak aku cerita.Yang pastinya, 2 malam berturut-turut aku tak berani pergi kencing waktu malam lepas dengar cerita tu.

Gila gila...

No comments:

Post a Comment