Saturday 2 July 2016

Perbualan Yang Bermakna

Satu hari Reyza dan Raja berjalan bersama-sama dari blok akademik terus ke aspura usai prep petang. Ketika mereka melewati Dewan Selera, Raja membuka topik perbualan mengenai filem Elizabeth yang dia tonton di Diva masa cuti yang lalu.

Reyza juga tonton filem itu. Ada 2 siri. Yang pertama Elizabeth dan siri berikutnya Elizabeth: The Golden Age lakonan Cate Blanchett sebagai Queen Elizabeth I dan Geoffrey Rush sebagai Francis Walsingham (Reyza cuma cam pakcik ni sahaja sebab dia berlakon dalam Pirate of the Carribean sebagai Capt Barbossa). Mereka tidaklah berbincang pasal hal-hal lakonan, perkembangan plot atau apa sahaja berkaitan sinematografi memandangkan mereka bukanlah pengkritik filem. Mereka cuma mengkritik senior dan junior yang bangang. Dan menganjing rakan-rakan. Itu sahaja.

Dalam filem ini, Walsingham ditunjukkan sebagai penasihat penting yang akan cuba menghapuskan segala ancaman dan musuh yang bakal menghancurkan takhta ratu dan negara England. Walaupun filem ini sekadar fiksyen sejarah yakni tak semua faktanya betul dan tepat, mereka cuba mengambil ibrah.

'Kau tau bukan betapa pentingnya seorang penasihat dalam memberikan pendapat, teguran dan solusi. Dia perlu setia walaupun mungkin dia tak sependapat dengan ketuanya. Dia juga perlu rajin mengenalpasti dan menganalisa sebarang bentuk masalah yang mungkin berlaku di kemudian hari. Dan yang paling penting, dia harus meletakkan kepentingan tugasnya melebihi kepentingan diri.'

Raja terus mendengar dengan penuh teliti.

'Macam kita. Kau ialah Ketua Pelajar dan aku pula penasihat merangkap kawan baik kau. Walaupun aku tiada jawatan dalam kabinet Majlis Pelajar kau, namun itu bukanlah justifikasi yang aku tak boleh berikan nasihat terbaik. Dan sebagai seorang kawan kau yang paling rapat, aku akan cuba bantu kau sebaik mungkin. Macam Walsingham dengan Elizabeth.....'

Mereka sudah sampai di hadapan aspura. Raja memandang Reyza sambil tersenyum sebelum memeluknya erat tanda persaudaraan dan persahabatan sejati.

'Kau lah kawan aku dunia akhirat! Terima kasih Reyza.'

Esoknya, Reyza mengutuk dan menganjing Raja ketika ketiaadaannya di kelas.





No comments:

Post a Comment